De eerste week zit er alweer op. - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Irene Berg - WaarBenJij.nu De eerste week zit er alweer op. - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Irene Berg - WaarBenJij.nu

De eerste week zit er alweer op.

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

16 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Deze eerste week is best wel snel gegaan. Je bent zoveel bezig met wennen en nieuwe indrukken, dat de tijd gewoon om vliegt. Voor je het door hebt, is er alweer een dag voorbij.

Waar was ik gebleven, bij woensdag meende ik. Woensdagochtend hadden we een vrije ochtend. We moesten om half 2 ons weer verzamelen op school. Daar kregen we een college over de apartheid en de cultuur hier in Zuid Afrika. Het was super interessant. We hadden vroeger op school al wel eens wat gehoord over deze dingen bij geschiedenis. Maar het is toch anders als je nu daadwerkelijk in het land zelf bent en dan deze verhalen hoort van mensen die hier ook echt wonen en er ook echt heel veel van af weten. Ik heb drie kwartier ademloos zitten luisteren. Stukje geschiedenis is altijd mooi om te horen en dan ook over, hoe het nu verdeeld is en hoe de apartheid vermindert is enzo.
Na dit college hadden we een kort college over de townships. Hoe daar werd geleefd en hoe mensen daar met elkaar omgaan. Wat wij als westerlingen doen en het verschil met de families in de townships. Om even een verschil te noemen is, op tijd komen. Hier doen ze daar niet moeilijk over. wanneer je een afspraak maakt om 2uur, kan het zijn dat ze om kwart voor 3 aan komen of nog later. Tijd is voor hen niet belangrijk. Of nee, ze gebruiken het op een andere manier. De man die het college gaf, was ook echt heel boeiend om naar te luisteren. Het vertelde het, zodat je het ook echt voor je kon zien. Het was zo heet in het lokaal, maar door zijn verhaal was je daar totaal niet mee bezig.
Na het verhaal hadden we pas in de gaten hoe ontzettend warm het was. Maar geen tijd voor verkoeling, direct door naar de volgende. Deze was bedoeld, voor alleen ons groepje, de open minor. We kregen uitleg over het rooster en wat er van ons verwacht werd. We hebben 2 dagen in de week les. Waarbij we op maandag, CBL hebben (hier bespreek je casussen en werk je deze uit), we hebben gast college's en project meeting (dit houdt in, dat wanneer je dingen tegen komt tijdens je project, deze bespreekbaar kan maken en dan er niet alleen mee om blijft lopen).
Op donderdag hebben we weer CBL en daarnaast moeten we workshops voor elkaar maken en deze dan ook aan elkaar geven. Wat dat precies inhoudt, dat weten we nog niet. Moeten we nog horen komende donderdag.
De computer training die ik ga geven, is op 3 dagen in de week. Maandagmiddag, dinsdagmiddag en donderdagmiddag. De tijden zijn nog niet bekend. Dat word of van 15.00 uur tot 16.30 uur of van 18.00 uur tot 19.30 uur. Dat betekend dus, dat we op woensdag en vrijdag vrij zijn. Maar omdat de computer training nog helemaal moet worden opgestart is daar de komende tijd wel veel werk in. Samen met Alwin heb ik al begonnen met het uitzoeken van informatie die we kunnen gebruiken in een les. En hoe we moeten beginnen met de les. De les moet officieel gegeven worden in het Zuid Afrikaans. Dat lijkt best veel op het Nederlands. Dus ik ben zeer benieuwd hoe dat gaat. Maar de mensen kunnen ook wel Engels spreken. Dat komt altijd wel goed denk ik. Ik heb er wel zin in, om eindelijk te beginnen.

Donderdag hebben we een township gehad. We zijn in een busje door de townships gereden. Alle mensen hebben een dak boven hun hoofd, de huizen zijn van steen. Maar verder hebben ze niet zoveel. Of eigenlijk niks. We zijn ook bij een school uitgestapt, daar werd wat vertelt over wat voor kinderen hier naar school gaan en wat ze daar leren. De kinderen dragen uniformen, dus ze zagen er allemaal keurig uit. Maar sommige kinderen hadden geen schoenen aan. Tsja, dan is het toch wel weer extra duidelijk dat ze echt arm zijn. Maar al die kinderen lopen rond met een grote glimlach. Dat is echt bijzonder. Ik heb hier geen foto's van gemaakt. Dat voelde respectloos. Er waren wel echt super veel mensen die foto's aan het maken waren. Ik kreeg een beetje het gevoel, alsof die kinderen aapjes waren. Dat vond ik niet goed. We zijn nog bij de dump langs gereden. Hier ligt alleen maar afval en ouders van kinderen zoeken hier naar bruikbare dingen die ze nog kunnen verkopen. Dat is echt super heftig om te zien. En het ergste is nog, dat er ook kinderen rond lopen. De stoffen die daar vrij komen, is echt niet gezond. Het was een heftige tour. Volgende week gaan wij als groep samen met onze docent nog bij projecten langs en mogen dan ook eventjes mee draaien in die projecten.
Donderdag na de tour begon het een beetje te regenen. Maar 's avonds ging het helemaal los. Spoelende regen echt niet normaal en toen begon het ook echt MEGA hard te onweren. Dit heeft van 8uur tot 2 uur in de nacht geduurd ongeveer. Het was echt mooi om te zien, maar het was echt hard. Het heeft ook de hele nacht nog geregend. Vrijdagochtend heeft het ook nog geregend. En wij moesten naar school lopen, dat was een groot succes. Zeiknat geregend. Hihi. Maar het was wel warm, dus we mogen verder niet klagen. De hele dag is het bewolkt gebleven, maar wel gewoon warm. 25 graden ofzo.
'S avonds was er een valentijnsfeestje vlakbij het strand. Was wel gezellig, maar niet een spettert feest ofzo. Ik had er denk ik iets meer van verwacht. Alle kroegen enzo sluiten om 2uur in de nacht al. Dus het word nooit een latertje;). Dat was prettig. Want ik moest zaterdagochtend vroeg opstaan. Samen met Welmoed en Alwin zijn we naar ons project gegaan. De mensen konden zich inschrijven voor de cursus die wij gaan geven. Er waren al een aantal meer momenten geweest dat ze dat konden doen en er hadden zich 10 mensen opgegeven. Wij hebben nog 5 mensen mogen inschrijven. Dus we hebben nu al een groep van 15 mensen. Dat is voor het begin van een project best wel een fijn aantal. Zo kunnen we de mensen ook individueel aandacht geven. Zodat ze het misschien allemaal een beetje sneller oppikken. De meeste mensen hebben de computer nog niet een keer aangeraakt. Dus ik ben erg benieuwd hoe het allemaal komt.
Verder heb ik zaterdag een hele luie dag gehad. Nog even lekker liggen bakken op het strand en verder lekker niks gedaan. Beetje slaap inhalen zodat, ik de komende week er tegen aan kan gaan.
Vandaag is het zondag en gaan zo weer lekker naar het strand. Lekker niks doen en dan begint morgen echt alles!

Fijne dag allemaal. xxxxx

  • 16 Februari 2014 - 11:30

    Henk Holwerda:

    Leuk om je belevenissen te lezen. Best heftige dingen om te zien.
    Wel leuk project om anderen te laten ervaren wat een computer is.
    Veel suc6 morgen.
    Grtz, HeMoHaMa

  • 16 Februari 2014 - 11:35

    Harry En Anke:

    He Irene dit was weer een super verslag. Je hebt de eerste week wel veel verschillende dingen meegemaakt. Je kunt nu inderdaad het verschil zien tussen onze westerse wereld en de wereld daar. Wij zien het op de televisie, maar kunnen ons daar dan niet echt een voorstelling van maken. Jij beseft nu des te meer wat de verschillen zijn.
    Vandaag nog maar een lekkere dag op het strand, voordat het echte leven begint.
    Geniet ervan veel liefs papa en mama

  • 16 Februari 2014 - 12:09

    Margriet:

    Weer een mooi verslag om te lezen. Wat maak je veel mee. Alle indrukken. Nu kun je in werkelijkheid zien hoe de mensen in de townships leven. Vaak zien we wel beelden op televisie maar dat geeft niet de echte werkelijkheid wee. Ik hoop dat je in de tijd dat je daar bent iets voor de mensen kunt betekenen. Ik vind het erg leuk om die verhalen van je te lezen. Zo blijven jou goed volgen. Ik wens je weer een goede week en kijk al weer uit naar het volgende verslag.
    Liefs Margriet

  • 16 Februari 2014 - 12:49

    Corina:

    Goh Irene, wat een belevenissen. Wij zijn zelf ook op zo'n schooltje geweest en dat was idd heel indrukwekkend, maar toch ook weer fijn omdat ze daar toch heel goed is dat er les gegeven wordt aan de kinderen. Ga je computerles geven aan volwassenen of aan kinderen?? Lijkt me heel leuk om dat als eerste op te zetten. Volgens mij kun je je daar lekker in uitleven. Heel veel succes komende week maar dat zal wel loslopen. Groetjes ook namens Johan (die zit CAMBUUR te kijken).

  • 16 Februari 2014 - 13:20

    Froucka:

    Ik ging net volledig op in je beschrijving van de belevenissen. Zuig de indrukken in mij op. Het lijkt mij zo' n enorme cultuurshock. Wat ben je een bevoorrecht mens als je dit mee mag maken en je realiseerd hoe veel beter je het zelf hebt. Ik ben zwaar benieuwd hoe het geven van de computerlesse zal gaan. Wat gaaf om op deze manier bezig te kunnen zijn. Tegenvallertje van die sluitingstijden meid :-)). Daarintegen heb jij strand en zon tot je beschikking!!! Geniet van je vrije dag en ik ben benieuwd hoe de pc cursus zich gaat ontwikkelen. X

  • 16 Februari 2014 - 22:30

    Willy:

    Hey irene,
    wat kun jij leuk schrijven. Ik ben zeer onder de indruk van je belevenissen! en ook van je gevoel van " dit is aapjes kijken en daar doe ik niet aan mee" . heel goed van je.
    Toen ik de vorige keer las dat je computerles gaat geven, dacht ik : " zo moeder zo dochter" :). geweldig om zo met Alwin het zelf te mogen opzetten en aan 15 mensen of kinderen dat te mogen en kunnen overbrengen. dat lukt je vast wel! Als ik je verslag lees, denk ik: Een mooie combinatie van zelf veel leren, veel aan anderen overbrengen en genieten van de mooie omgeving, een andere cultuur en mooi weer. Fantastische ervaring. heel veel plezier en succes en tot een volgende keer, liefs, Willy

  • 16 Februari 2014 - 22:41

    Opa En Oma:

    Een heel leuk verslag hebben we vandaag van je gekregen. Wat beleef je veel en wat kom je ook veel dingen tegen waardoor je het verschil ziet hoe ze daar leven en hoe anders het hier bij ons is We zijn benieuwd hoe het met de computercursus gaat die jullie daar gaan geven. Wat was het leuk om gisteravond met je te scypen. We hebben je verslag afgedrukt en gaan al de verslagen bewaren. Veel succes de week die komt.Wees voorzichtig. Liefs Opa en Oma

  • 16 Februari 2014 - 23:22

    Marian:

    hoi Irene,
    wat is het ontzettend leuk dat jij je ervaringen met ons allemaal wil delen. Wat leuk ook dat je les gaat geven. Je gaat in je moeders voetsporen. Ik wens je heel veel succes en vooral heel veel plezier.

    Dikke knuffel, Marian
    ik kijk al uit naar je volgend avontuur

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Voor mijn studie, ga ik 5 maanden studeren in Zuid Afrika!

Actief sinds 27 Dec. 2013
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 7539

Voorgaande reizen:

07 Februari 2014 - 06 Juli 2014

Zuid Afrika 2014

Landen bezocht: