Het duurt even, maar dan zijn we er toch eindelijk - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Irene Berg - WaarBenJij.nu Het duurt even, maar dan zijn we er toch eindelijk - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Irene Berg - WaarBenJij.nu

Het duurt even, maar dan zijn we er toch eindelijk

Blijf op de hoogte en volg Irene

08 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Vrijdagochtend om 4.45 uur ging mijn wekker, de grote dag was dan toch echt aangebroken. De dag waar ik al bijna een jaar naar uit keek, Zuid Afrika here I come. Rond 6uur zaten we in de auto, zodat we voorbereid waren op de file's. 8 uur waren we op schiphol, eerst maar een kopje koffie, daar werd ik verrast met allemaal lieve familie.Dit had ik niet verwacht en de verassing was super geslaagd. 12 man strek stonden mij uit te zwaaien. Wat een fijn gevoel. Met allemaal vlaggetjes en vol enthousiasme. Daardoor was het afscheid nemen ook niet 'moeilijk'. Het was heel fijn en voelde goed. Klaar voor de reis. Tegen 10.30 uur zijn we door de gate gegaan. Alles werd goedgekeurd en we konden doorlopen. Nog even plassen, voor sommigen een kopje koffie en we zijn doorgegaan naar de Douane. Dat was een beetje gestress, omdat uit iedere tas de laptop gehaald moest worden en alles heel snel moest. Maar ook hier alles goed gekeurd en we konden het vliegtuig in. Daar begon dan het grote avontuur. Eerst naar Londen gevlogen, koffers werden direct doorgestuurd, dus daar hoefden we niet om te denken. Londen is een mega groot vliegveld. We mochten daar 6 uur ons vermaken. Eerst maar even wat eten met elkaar. Een plekje gevonden en even een burger gegeten, bij afrekenen schrokken we een beetje. De prijs was behoorlijk aan de maat. We hadden vooraf gevraagd wat een Pond in Euro was, maar ze had ons achteraf verkeerd geïnformeerd. Helaas, niks aan te doen. We hebben daarna een plekje gezocht om lekker onderuit gezakt te zitten wachten of even rond te kijken op het vliegveld. 17.00 uur zijn we richting de gate gegaan, we moesten een stukje met de metro.Alles weer gecontroleerd en hup hup het vliegtuig weer in. 18 uur zou het vliegtuig vertrekken, maar er was een technische storing bij de motor. Dit heeft ongeveer 1.5 uur geduurd en daardoor een dikke vertraging. Maar we hadden in Johannesburg totaal 4 uren overstap tijd, dus geen problemen opgeleverd. Ik heb niet echt kunnen slapen in het vliegtuig, maar gelukkig een paar films kunnen kijken en wat muziek geluisterd. We kregen avond eten en een ontbijt in het vliegtuig. Niet wat ik thuis gewend ben. Ei, worstje, bacon enz. Op z'n Engels. Het was best te eten, niet bijzonder.
Aankomst in Johannesburg. visum werd gecheckt en paspoort controle natuurlijk. Daarna koffers ophalen en wachten totdat we weer door mochten. De laatste vlucht voor de boeg. 1 uur en 20 minuten. Alles verliep goed en een super mooi uitzicht over Zuid Afrika. Bij aankomst in Port Elizabeth was het lekker weer buiten, wel een stevig briesje, maar verder niks te klagen. We werden opgewacht door docenten en de organisatie en werden geïnformeerd over hoelaat we vertrokken met het busje. Om 3uur zouden we verzamelen en gaan. We hadden nog 2 uur de tijd om te chillen. De tijd ging best snel en we mochten al onze bagage in een grote kar en zelf mochten we een in te warm busje zitten. Ongeveer 2 uur rijden. Met allemaal mooie en gekke dingen onderweg. De mensen lopen gewoon langs de snelweg, super mooie uitzichten over de zee en bergen.
Bij aankomst werden we opgewacht door een paar huisgenoten, zij vertelden waar onze kamers waren. We zitten met ongeveer 50 studenten in een huis. Maar het huis is net een kleine campus. Met een mooie tuin en binnenplaats waar je kunt chillen of wat dan ook.
Even wat gegeten op school, ik vond het echt heel erg vies. Maar heb me erover heen gezet. Moest toch iets eten, want de supermarkt is al dicht. Dus morgenochtend direct maar even naar de winkel om wat drinken en eten te halen.
Voor nu slaap lekker en tot de volgende keer!

• 08 Februari 2014 - 23:04

Albertina:

Hey meis! Wat een avontuur al! En ja het eten zal je aan moeten wennen ben ik bang maar dat komt goed weet ik uit ervaring. Mooi dat jullie veilig aangekomen zijn! Ik kijk uit naar je volgende blog! Geniet ervan! !!!

• 08 Februari 2014 - 23:25

Oma En Opa:

Lieve Irene
    Leuk om je reisverslag te lezen en ook fijn om met jou vanavond op scype te praten. Je zult wel moe zijn van al de nieuwe indrukken en van te weinig slaap de afgelopen dagen. Wij zijn vandaag bij Wiebe-Harm geweest. Hij werd vandaag 19 jaar. Welterusten en tot de volgende keer. Liefs Oma en Opa

• 08 Februari 2014 - 23:43

Anita:

Ey Irene,

Wat leuk om je verhaal te lezen! Ik ga je volgen met je verhalen!
    Geniet van deze mooie reis!

Gr. Anita en Joris

• 09 Februari 2014 - 00:08

Willy Visser:

hey irene,
    Nou, dat was een hele reis, Wat leuk dat er zoveel mensen voor jou op Schiphol waren, ik neem aan dat dat van der Bergjes waren? Het is hier nu 12 uur ' snachts. We zijn net thuis van een leuke avond van het koor van Harry. Hij heeft samen met Stijn gezongen, het ging super goed. Ik hoop dat je morgen weer wat lekkers kunt eten :) Lekker slapen en chillen en dan maandag " aan de bak" .
    Liefs, ook van Stijn ( Harry is aan het stappen...)

Willy

• 09 Februari 2014 - 00:22

Froucka:

Wat ontzettend leuk om al een eerste indruk van je te mogen lezen. Totaal andere wereld zoals verwacht en wat een nieuwe indrukken allemaal. Wat zal je " gaar" zijn geweest. Ben zeker van plan je te blijven volgen. Nogmaals...maak er wat van meissie. Liefs vanuit Leeuwarden.

• 09 Februari 2014 - 11:01

Margriet:

Hallo Iene,

Fijn dat je een goede reis gehad hebt. Van oma al gehoord dat je door de familie van der Berg goed bent uitgezwaaid.Het avontuur kan nu beginnen. Vandaag maar even rustig aan doen en iets lekkers vinden om te eten. Veel plezier morgen met de eerste echte schooldag in Zuid Afrika.
    Leuk dat je ons op deze manier op de hoogte houdt van je avontuur.
    Liefs,
    Margriet en natuurlijk ook van alle Bakkermannen.

• 09 Februari 2014 - 13:14

Marian En Gerard:

Hoi Irene,

Wat leuk om je eerste reisverslag te lezen. Dit gaat een heel mooi boek woerden. Nu eerst nog maar even bij komen en dan aan het grote avontuur beginnen. Je gaat mooie mensen ontmoeten. Wij wensen je heel veel werkplezier en het is natuurlijk een mooie omgeving om ook even lekker te ontspannen. We kijken uit naar de eerste foto's. Geniet ervan.
    Dikke knuffel,
    van ons allemaal

• 09 Februari 2014 - 13:15

Corrie Zandbergen:

Wat leuk om je reisverslag te lezen. Maak er maar een mooie tijd van. Groetjes van ons allemaal.

• 09 Februari 2014 - 16:39

Cynthia:

hoi irene,
    leuk om je verslag al te lezen. Maak er een super tijd van!!! dikke kussen van ons

• 09 Februari 2014 - 17:06

Coriena:

He Irene, leuk verslag hoor. Leuk die familie op het vliegveld. Je zal nu wel een beetje gewent zijn. Hopelijk hebben ze in de supermarkt wel iets lekkers te eten. Veel eerste indrukken denk ik. Vond je het ook een cultuurschok? Hoe warm is het daar nu? Het is hier regenachtig, niets aan, dus. De mannen zitten Heerenveen-Groningen te zien. Tot nu toe nog 2-0. Heel veel plezier en we laten snel weer wat van ons horen. Groetjes

• 09 Februari 2014 - 19:47

Gerard En Thea:

He Irene
    Een heel leuk verslag wij gaan je volgen en geniet van alles
    heel veel groetjes van uit haarlem
    en een dikke kus van ons

• 10 Februari 2014 - 15:53

Sandra:

Heej pops,

Fijn om te lezen dat alles goed gegaan is. En ook nog een verrassing bij vertrek.
    Leuk. Leuk.
    Ik heb al even naar je gezwaaid op Skype, maar ik blijf je mooie verhaaltjes ook lezen!
    Heul veul plezier nog pop.
    Je hebt het verdiend.

Liefdeee.

• 17 Februari 2014 - 22:04

Margriet (v.F.):

Hoi Irene, wat leuk om je verhalen te lezen! De eerste week zit er al op en wat heb je al veel beleefd. En wat veel indrukken!
    Ik wens je heel veel plezier daar. Geniet ervan!