Eindelijk gestart! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Irene Berg - WaarBenJij.nu Eindelijk gestart! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Irene Berg - WaarBenJij.nu

Eindelijk gestart!

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

04 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Week 3 alweer, of ik kan beter zeggen, die is alweer om. Dit was een best fijne week.

Maandag hadden we eerst overdag gewoon les en ’s avonds begon voor mij dan eindelijk het project.
Half 7 werden we verwacht bij school verwacht, zodat we met het transport naar de township konden worden gebracht. We werden bij de school af gezet en daar stond iemand op ons te wachten om het computer lokaal te openen. De les zou om 7uur beginnen, maar goed, we zijn in Zuid Afrika, waar iedereen altijd te laat komt. Maar deze groep mensen was er om kwart voor 7 al. Dat was echt zo prettig. Iedereen kwam met een glimlach binnen en daardoor had ik al gelijk een goede indruk van de groep. We zijn begonnen met het voorstellen van ons zelf. Kort vertellen waar we vandaan kwamen en hoe we heten natuurlijk en hoe oud we zijn. Daarna hebben wij de mensen gevraagd of zich even voor te stellen en hebben we gevraagd wat ze graag wilden leren. Bij iedereen was het antwoord: ALLES!
Dus we hebben genoeg te doen met de mensen. Hahaaa. We zijn begonnen met het opstarten van de computer en iedereen wist al hoe dat moest, dat was al een goed begin. De mensen hadden zich allemaal ingeschreven voor de basis cursus, omdat ze nog maar weinig met de computer hadden gewerkt, maar ze pikten alles zo snel op. Ik was echt heel erg verbaast. In de eerste les hadden we alle basis dingen van de computer al gehad en ze vonden het leuk om even wat spelletjes te spelen. Dat was een goede oefening om met de muis te oefenen. Dus hebben we dat het laatste kwartiertje nog even gedaan. Om half 9 was de les afgelopen en konden de mensen naar huis. Wij hebben alles netjes opgeruimd en we zijn naar buiten gegaan. Super donker daar, dus we zijn maar weer naar binnen gegaan, omdat we moesten wachten op de meneer die de deur op slot zou draaien. Gelukkig kwam hij al snel en konden we nu wel in het donker staan, beetje jammer. Maar het busje kwam er al vrij snel aan. Deze heeft ons weer naar school gebracht en zijn we daarna lekker naar huis gegaan. We hebben nog even lekker gechilled.
Dinsdag en woensdag en donderdag waren een beetje hetzelfde. We zijn bezig geweest met het afmaken van de computer cursus, hebben nog boodschappen gehaald en in de avond was er weer een cursus.
En lieve mensen in het mooie Nederland. Het kan hier ook regen. BAH! Het heeft dinsdag en woensdag de hele dag geregend. Maar de temperatuur was rond de 22/27 graden. Dus de regen was niet koud, maar daarvoor kwamen we hier natuurlijk niet. Hihi. Nee het was niet erg dat het even twee dagen iets minder mooi weer was. Zo konden we even lekker bezig voor school en voor de grond en de natuur was het ook wel even goed. Het was wel heel droog hier. De laatste tijd.
Oh, bijna vergeten, woensdag avond was het wel droog en mooi weer. Toen hebben we met een groep van 11 gebarbecued. Samen met twee anderen, had ik ’s middags boodschappen gehaald voor ons allemaal. Dat was een lastig klusje. Maar we zijn met de taxi naar de winkel gegaan, omdat het echt te ver was om te lopen en al helemaal met al die spullen.
Eenmaal thuis alles even in de koelkast of vriezer en zijn we rond 6uur begonnen met het aansteken van de bbq, maar hij wilde niet zo goed warm worden. Met een beetje hulp van een aantal gozers is het gelukt en kon het vlees mooi bruin bakken. We hebben heerlijk met z’n allen gegeten en wat gedronken. Het was echt super gezellig. Die avond zijn er nog een paar opstap gegaan, maar ik was best moe. Dus heb met nog een paar lekker in mijn kamer wat gekletst en zijn we naar bed gegaan.

Zoals al gezegd, donderdag was ook vrij hetzelfde. In de avond weer cursus geven en de mensen zijn echt zo gezellig en leren zo snel en willen ook echt alles leren. Ze hadden in de gaten dat Afrikaans en Nederlands wel erg op elkaar lijkt, dus ze hebben verschillende dingen getypt, zodat we konden zien hoeveel het op elkaar lijkt. Ze vonden het erg interessant. Dus het was wel weer geslaagde avond. De mensen bedankten ons ook, toen we naar huis gingen. Dat vond ik wel een fijne waardering.

Vrijdag hebben we tussen de middag bij een tentje gegeten hier in de buurt, omdat Sophie jarig was. Super lekker broodje gegeten met: Ham, kaas, pesto en nog iets, Maar da ben ik nu alweer vergeten. Vergeetachtig zo af en toe. Maar goed, we hebben daar heerlijk even gezeten, wat gegeten, gedronken en super veel lol gehad. Verder hebben we de middag lekker rustig aan gedaan en ’s avonds pizza besteld en met z’n allen gegeten op mijn kamer. Gezellige boel. Rond 8uur half 9 zijn we naar de gemeenschappelijke ruimte gegaan en hebben daar Sophie haar verjaardag gevierd. Het was gezellig. We hadden een vuurtje gemaakt en konden lekker binnen en buiten chillen. Maar we hebben het niet te laat gemaakt, omdat we de volgende dag op tijd weg gingen naar Addo.

Zaterdagochtend zijn we rond half 10 vertrokken naar Port Elizabeth. Dit was ongeveer 1.5 uur rijden. We hadden weer 2 auto’s gehuurd en zijn met z’n negenen die kant op gegaan. We gingen naar Addo. Dat is een groot gebied, HEEEEEEEL GROOT! Waar je veel verschillende dieren kan zien. Je rijd er met de auto doorheen en dan kan het zo maar zijn, dat er een olifant naast je auto staat. Dus je moet echt goed opletten, waar je rijd, maar het is echt zo waanzinnig mooi om te zien. Je hebt bergen, vlaktes en je ziet zoveel dieren. We hebben wel 100 olifanten gezien, zebra’s, vogels, een leeuw, zwijnen, herten (verschillende soorten, weet de namen niet meer) en nog zoveel meer. We hebben daar 6 uren rond gereden om dieren te zien en te kijken hoe ze zijn in de natuur. Alleen dieren die daar leven zijn niet tam. Dus je moet echt altijd goed oppassen. Maar in de middag reden we een stuk en ineens echt zoveel olifanten om ons heen. Er zaten nog wel wat meters tussen hoor, maar het was zo bijzonder om te zien. De zon ging al een beetje onder en de olifanten stonden midden op de weg, maar ook gewoon in hele kuddes. Het was echt zo fantastisch. Ik kan het gevoel echt niet zo goed uitleggen. Maar we zaten alle vier in de auto en waren stil van de mooiheid. Er kwamen steeds meer. We hebben een poging gedaan, om ze te tellen. Maar dat was eigenlijk te moeilijk. Maar we kwamen rond de 60. Echt prachtig. Dat vond ik wel echt het mooiste moment van de dag tot zover.
Rond 6 uur hadden we met de andere groep/auto, afgesproken bij de uitgang van het park. We hebben wat verhalen met elkaar gewisseld en zijn door gereden naar het hostel. Het was een 10 minuten rijden ongeveer. Ik heb eigenlijk geen idee meer, maar in ieder geval, we zijn er gekomen. Een meneer ontving ons vriendelijk en liet onze slaapzaal zien. We sliepen met z’n negenen in 1 grote zaal. 4 stapelbedden en 1 los bed, 2 badkamer in die kamer en we konden gebruik maken van nog 4 badkamer aan de andere kant. Super netjes allemaal geregeld en het zag er goed en verzorgt uit. Naast het hostel was een restaurant. We hadden echt allemaal zin in eten, dus besloten lekker die kant op te gaan. Onderweg daar naar toe, is op één of andere manier mijn telefoon gevallen. Ik weet echt niet meer hoe dat is gebeurt. Maar een dikke barst in het scherm. Dus mijn telefoon doet het nog wel, maar het scherm is beetje kapot. Mooi een baal momentje. Maar hup, er zijn ergere dingen op de wereld en we hebben lekker gegeten en wat gedronken. Ik had een kip filet met champignons en nog iets erbij. Het was echt super lekker! Na het eten, brandde er buiten een kampvuurtje, daar zijn we met een groepje gaan zitten en hebben het zo gezellig gehad. We kenden elkaar nog niet allemaal even goed en hebben leuke gesprekken gehad, met wat drinken, zodat we elkaar wat beter leerden kennen. Echt een super fijne avond. Maar de hele dag was perfect. Na 3 uur ofzo hebben we besloten om maar eens richting bed te gaan, nog even douchen en lekker slapen. Ik lag boven in het stapelbed. Wat een uitvinding. Lekker hoog, maar het lag echt super lekker!

De volgende ochtend (zondag) ben ik samen met Jurriën in de auto gestapt om Sophie op te halen. Want we zouden gaan olifant rijden. Maar dat was pas om half 3 ongeveer. Dus eerst haar opgehaald en weer terug gegaan naar het hostel. We hadden nu wel behoefte aan een ontbijtje, dus we zijn met een aantal in de auto gestapt om een ontbijtje te scoren ergens. Het was niet makkelijk, maar uiteindelijk hebben we toch nog iets gevonden. We hebben de rest opgehaald bij het hostel en zijn opzoek gegaan naar een vliegveld. Het was een bijzondere weg die we moesten rijden, maar het is goed gekomen. Allemaal zand wegen en hobbels in de weg. Maar daar waren we dan. Een uur te vroeg, dus mooi nog even tijd om te chillen. Het was echt super warm. Te warm voor in de zon, dan kwam het niet goed. Hahaha. We hebben een spelletje gespeeld en anderen lekker niks.
Wat de bedoeling was, we zouden met een klein vliegtuigje gebracht worden naar een plek waar je op een olifant kon rijden. De groep werd opgesplitst, omdat we niet allemaal tegelijk in het vliegtuigje konden. De eerste 6 zijn gegaan en ik heb samen met nog 3 gewacht op de tweede vlucht.
Wat een te gek vliegtuigje, super klein maar echt zo gaaf. Je vloog over de bergen en het uitzicht was echt zo geweldig! Niet te beschrijven. Ik heb een filmpje gemaakt, dus als ik weer thuis bent, zal ik het allemaal laten zien. Het vertellen, is nu heel lastig. Maar het was waanzinnig.
Toen we weer geland waren, na 10/15 minuten werden we opgehaald met een busje. Onderweg zagen we al dat de eerste groep al aan het olifant rijden was. Het zag er zo gaaf uit. Wij hebben nog 5 minuten moeten wachten en toen mochten wij. Samen met een meneer, die de olifant ‘bestuurde’ zat ik op de olifant. Wat een mooie dieren. 3 meter hoog en je zat zonder stoeltje, teugels of iets op de olifant. Ik kon me vast houden aan het shirt van de meneer maar verder ook niet. En daar gingen we dan. Een stuk rijden van ongeveer 20/30 minuten. Ik weet echt niet hoelang het geduurd heeft, ik heb zo genoten van het mooie uitzicht en van het gevoel van de olifant. Je voelt de hele rug bewegen en die huid is net schuurpapier. Het was zo bijzonder. Onderweg kwamen we nog zebra’s tegen. Maar dit vonden de olifanten niet zo leuk. We werden rustig gehouden door de ‘bestuurder’, anders konden ze heel hard gaan rennen. Maar gelukkig was dat niet van toepassing. GELUKKIG MAAR. Toen we terug kwamen bij het begin punt, vroeg de meneer aan mij of ik het goed vond, dat ik niet op de normale manier zou afstappen. Maar dat de olifant zou gaan liggen en dat ik dan eraf zijn gaan. Ik heb voor het laatste gekozen, leek me echt een bijzonder gevoel. Nou, dat was het ook. Waaauw. Je voelt echt al die spieren van de olifant en het was echt mooi. Op de één of andere manier vond ik dit niet zielig. Ik zag dat ze echt goed behandelt werden en wanneer er geen mensen zijn, konden de olifanten in een grote ruimte zichzelf redden. We hebben nog een stuk met de olifanten mee gelopen en gekeken hoe ze zich wassen/verkoelen en hoe ze eten. We hebben ze zelf ook nog mogen voeren. Je mocht het echt in de slurf doen en als je een woord zei, dan deed de olifant zijn slurf omhoog en kon je het eten in zijn bek doen. Ja, dit was echt een hele mooie ervaring. De dieren zijn zo mooi en zo groot. Waauw.
Dat was het einde van de safari. We zijn weer in 2 groepen terug gevlogen en zijn rustig aan weer naar huis gereden. Het was donker toen we terug gingen en ze hebben hier geen lantaarnpalen. Heel bijzonder. Maar ze hebben wel van die reflecterende dingen in de weg om de 50 cm ofzo. Maar toch wel heel anders dan in Nederland. Rond half 9 zijn we weer aangekomen in Port Alfred. We hebben nog even wat met z’n allen gegeten en zijn allemaal vroeg op bed gegaan.
Het was echt een super leuk weekend en ik heb er super hard van genoten.

Ik hoop dat het met jullie ook goed gaat, ik vind de reacties echt super leuk om te lezen. Heel erg bedankt daarvoor. Heel veel liefs vanuit Zuid-Afrika en ik hoop tot snel. xx

  • 05 Maart 2014 - 08:49

    Coriena:

    Hoi Irene, wat kan jij leuk vertellen. Het leest zo makkelijk weg. Wat maak je veel mee!!. Jammer van je telefoon, maar misschien kun je die daar wel laten maken. Wij hebben nu vakantie en vertrekken morgen naar Egypte, hoop dat wij net zulk lekker weer hebben als jullie daar, maar dan zonder regen. Fijn dat je het zo naar je zin hebt en ik zie nu al weer uit naar je volgende verslag. Liefs Coriena en Johan natuurljk :-)

  • 05 Maart 2014 - 19:08

    Corrie Zandbergen:

    Wat een geweldig verhaal. Ik heb het samen met Michael zitten lezen. Die vond het ook wel best spannend. Heel veel groetjes van ons allemaal. We wachten op het volgende verhaal.

  • 05 Maart 2014 - 19:17

    Iris:

    Super gaaf allemaal! Ben stiekem echt heel jaloers!!
    Jammer van je telefoon meis, maar dat kan de beste overkomen! ;)

    Have fun nog en succes met school!

    Kus!

  • 05 Maart 2014 - 19:35

    Johan:

    Wat een super leuk verhaal. Het is helemaal super daar.
    We gaan straks nog even naar je super opa en oma en dan morgen vliegen.
    Tot Later.......Johan,

  • 05 Maart 2014 - 19:59

    Margriet:

    Lieve Irene,

    Alweer een mooi verhaal.Wat maak je wat mee. Weer een mooie ervaring erbij. rijden op een olifant.
    We zij hier allemaal een beetje jaloers op jou. Fijn dat de computercursus goed verloopt. Hoeveel weken ga je de cursus geven.
    Moet je daarna weer een ander project doen. We gaan het allemaal lezen in je verslagen.
    Maar weer een hele fijn week en we zien alweer uit naar je volgende verslag. We blijven zo goed op de hoogte van je belevenissen.
    Liefs Margriet en natuurlijk ook de mannen Bakker

  • 05 Maart 2014 - 22:30

    Opa En Oma:

    Lieve Irene
    Wat heb je weer een mooie verslag naar ons gestuurd. Opa zit het uitgeprinte verslag op de bank in zijn eigen hoekje te lezen. Zo nu en dan hoor ik hem zeggen, wat beleeft Irene veel en ze is ook nergens bang voor. In zo'n klein vliegtuig en op een olifant. Geweldig wat zie je en beleef je veel. Het is heel leuk om het allemaal te lezen.Fijn dat het zo goed met de computercursus gaat. Fijn dat de mensen zo blij zijn dat jullie die cursus geven en voor jullie ook leuk dat ze het waarderen. Jammer van je telefoon,maar gelukkig kan je hem nog gebruiken en hier kan hij misschien wel gemaakt worden.
    Corina en Johan zijn net weg, ze kwamen nog even koffie drinken en dag zeggen voor ze morgen met vakantie gaan.
    We zien weer uit naar je volgende verslag. Ik bewaar ze allemaal ,dat kan wel een heel boekwerk worden. Dit verslag heb ik vergroot en het waren 7 bladzijden.
    Liefs Opa en Oma

  • 09 Maart 2014 - 13:47

    Willy:

    Lieve irene,

    een beetje late reactie, maar nu had ik de tijd om even rustig je geweldige verslag te lezen.
    Tjonge, wat een belevenissen weer! geweldig dat de computerlessen zo goed gaan en wat doe je als je zelf les hebt? Gaat het dan over Afrika ? de gebruiken of de geschiedenis?
    En wat een prachtig weekend hadden jullie. Ik durf niet op een paard, maar nu ik jouw verhaal gelezen heb wel op een olifant :)
    Ik heb al eens vaker tegen Harry gezegd dat ik graag eens naar Zuid Afrika wil, maar nu weet ik het zeker. Zal nig wel even duren...., eerst moeten de jongens afgestudeerd zijn....
    Het is hier dit weekend ook heel mooi weer. Ik heb al lekker in de tuin gezeten en Harry en Joost zijn aan het golfen. Een fijne week maar weer! Liefs, Willy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Voor mijn studie, ga ik 5 maanden studeren in Zuid Afrika!

Actief sinds 27 Dec. 2013
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 7524

Voorgaande reizen:

07 Februari 2014 - 06 Juli 2014

Zuid Afrika 2014

Landen bezocht: