Drukke week :D - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Irene Berg - WaarBenJij.nu Drukke week :D - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Irene Berg - WaarBenJij.nu

Drukke week :D

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

23 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Zondag zijn we naar het strand geweest, zoals eerder gemeld. Maar hierbij wist ik nog niet dat ik ontzettend zou gaan verbranden. Ik had mijn zwemkleding niet aangedaan, maar het was zo heet op het strand, dat ik besloot om met mijn kleren en al in het water te springen. Waaaah, dat was zo lekker. Heerlijk om even af te koelen. Maar tijdens het opdrogen, vergeten om me in te smeren en het ging echt te hard. Dat voelde ik na het douchen lekker. Benen en armen zwaar verbrand. Beetje dom, maar goed, nu word ik wel lekker bruin :D. Na het douchen hebben we besloten om lekker met een groep van 10 mensen uit eten te gaan. Een vis restaurant. Dat was super gezellig en lekker! Eindelijk een beetje lekker eten! Daar was ik wel aan toe. Verder hebben we die avond niet veel meer gedaan, aangezien maandag ochtend de eerste les begon.

Maandagochtend om half 10 werden we verwacht op school voor de eerst les. CBL stond er op het programma, dat houdt in, dat je casussen gaat bespreken over de cultuur, of het werken met mensen en hoe je dit dan het beste kan doen, of wat het precies inhoudt. Dus je gaat dan opzoek naar informatie en gaat vragen uitwerken, om dan een beter beeld te krijgen, van wat de casus inhoudt enzovoort. Lastig uit te leggen, maar zo werkt het ongeveer. Maar deze les was dus ook gelijk in het Engels. Dat is nog even een obstakel voor mij. Ik moet me goed concentreren om te horen wat er allemaal word gezegd en het dan ook nog allemaal te kunnen begrijpen. Dus het spreken is nog even een lastig iets. Maar ik ben niet de enige in de groep die dat heeft en dat is soms lastig. Omdat er stiltes vallen, wanneer er iets gevraagd word. Maar we hebben les met 7 studenten. 6 Nederlanders en 1 Amerikaanse student. Dus we kunnen ook niet anders dan Engels praten, anders verstaat ze ons niet. Dus voor mij was het een lastige les, omdat ik me meer concentreerde op het verstaan, dan op het inbrengen van mijn mening. Maar dat leert vanzelf wel;).Deze les hebben we het gehad over wat onze minor inhoudt en wat er van ons verwacht word. Eindelijk een beetje meer duidelijkheid. En het eerste huiswerk was ook al binnen. We moesten in een groepje dingen gaan opzoeken, die betrekking hadden op onze minor en dat koppelen aan het werk wat wij gaan doen in de townships. Zo heb je een beetje meer achtergrond informatie en daardoor kan je sneller de manier begrijpen, die normaal is in die cultuur. Het huiswerk was voor donderdag, dus we hadden daar even de tijd voor. Aangezien we de hele computer cursus nog in elkaar moesten zetten, kregen we een druk dagje. Maar eindelijk iets doen, daar was ik wel aan toe. Op een gegeven moment zit je hier gewoon te wachten, voordat je ook daadwerkelijk iets mag gaan doen.
Na die les, hadden we nog een bespreking over de computercursus met onze docent. Zodat we nog wat vragen konden stellen en dan konden beginnen met het maken van de cursus voor de mensen.
We hebben de taken verdeeld en iedereen heeft een deel op zich genomen om te gaan uitzoeken en de basis dingen voor uit te zoeken. Word, Exel, PowerPoint en nog iets, maar ik weet de naam niet meer. Zodat we niet alles samen hoeven te maken, maar wel elkaar kunnen helpen. Deze dag stond echt helemaal in het teken van school. Verder is er niet iets spannends gebeurt;).
Dinsdag hadden we in de middag een meeting bij ons project, in de township dus. De township heet: Station Hill. Hier waren docenten van de school, die samen met Stenden dit project opzetten. Wij hebben met deze mensen kennisgemaakt en konden ze nog vragen stellen, zodat wij volgende week op een goede manier kunnen beginnen aan het project. En zo weten we ook hoe de ruimte eruit ziet en wat voor Windows erop staat, zodat we wel de goede dingen uit gaan leggen aan de mensen.
Wat vrij typisch was, de meeting zou om half 2 beginnen. Iedereen kwam om 2uur aanzetten. Tijd word hier heel anders geïnterpreteerd. Dat blijft wennen voor mij, aangezien ik altijd te vroeg ben. Hihi.
In de middag even snel samen met Alwin naar het dorpje geweest, om wat boodschappen te halen en om een Zuid Afrikaans sim kaartje te halen. Zodat we goedkoop hier in de omgeving kunnen bellen, naar een taxi of als we een weekendje weg gaan reserveren. Op de terug weg, was het echt zo heet, dat we maar even een ijsje hebben gehaald. Het eerste ijsje in 2 weken. SUPER LEKKAAAAH :D.
Bij ‘thuis’ komst hebben we even wat gegeten en zijn we nog even goed bezig geweest voor school. Verder lekker nog even gezellig gedaan en gaan slapen. Want de volgende dag gaan we een hele dag weg. Alle projecten in de buurt bezoeken, want er zijn een aantal die zich niet volledig gaan inzetten voor de computer cursus, die gaan er nog iets naast doen.
Woensdagochtend om 9uur hadden we afgesproken bij de receptie. We ging in een busje richting de townships en we zijn begonnen bij een kinderopvang. Alle die kinderen helemaal enthousiast, gillen, schreeuwen en direct om je heen hangen. Super lief. Maar we konden daar maar 10 minuten blijven en toen moesten we weer door naar het volgende project. Dat vond ik wel een raar moment. Je maakt die kinderen blij en dan moet je weer weg. Ik weet niet, voelde heel vervelend. We zijn bij nog een kinderopvang geweest en een school en bij een bejaardenhuis. Vooral die laatste vond ik heel indrukwekkend. De mensen zitten in een soort container en krijgen daar les, in schrijven en lezen. Verder kunnen ze in een hokje een klein slaapje doen. En dan gaan ze weer naar huis. Dan word er nog eten voor ze gekookt, vooraf en dan kunnen ze dat ’s avonds eten, want de meeste kunnen niet meer koken. Dit was echt heel bijzonder. Onwerkelijk ook vooral. Deze hele dag was indrukwekkend. Ik kan hier wel een heel verhaal van typen, maar het komt toch niet over zoals ik het echt heb gezien. Heel erg lastig op te schrijven. Na deze dag, was ik ook echt heel erg moe. Je ziet zoveel dingen, die je eigenlijk heel erg raken. Maar doordat het allemaal zo snel gaat, moet je ook snel schakelen in je gevoel. Wel heel erg mooi om te mogen zien en binnen te mogen komen.

De donderdag kan ik heel kort over zijn. We hadden les en we zijn de hele dag bezig geweest met het in elkaar zetten van de computercursus. Op zich een lekker dagje. Maar er valt niet heel veel over te vertellen. Mama bedankt voor het sturen van de foto’s van de cursus van jou, die je geeft :D. Echt super lief!

Vrijdagochtend zijn we met een bus vol met SPH studenten naar Grahamstown gegaan. Hier was een herdenking voor Nelson Mandela. Het leek ons wel heel mooi om daar bij te zijn. De bedoeling was, om een lange ketting te maken van mensen. Iedereen geeft de persoon naast zich een hand, zodat je een mooie lange ketting krijgt. Alleen het ging een beetje mis. Wij stonden in een township en het was regenachtig weer (ja dat kan hier ook xp). Dus veel mensen zijn niet gekomen. Waardoor het niet een mega lange ketting werd. Maar een ketting van 200 mensen. We hebben samen met de kinderen gezongen en er ons feestje van gemaakt. Was super mooi om te doen, iedereen was enthousiast en ze vonden het bijzonder dat wij tussen hen liepen.
De bus haalde ons op een plek weer op, waarmee we naar de kerk zijn gereden. Hier hebben we nog een deel van de herdenking van gevolgd. Maar we hadden iets anders verwacht, het was geen feest herdenking, zoals was vertelt. Maar vrij ingetogen. Toen we buiten stonden, hoorde we dat wij een beetje op de verkeerde plek stonden. Want in het centrum van de stad, stonden wel 5000 mensen hand in hand. Maar het is niet gelukt, om de ketting te koppelen aan het punt waar wij stonden en aan de stad. De mensen stonden niet ver genoeg uit elkaar, zodat hij langer had kunnen worden.
Maar dat maakte niet uit. Ik vond het een hele bijzondere ervaring en vond het mooi er bij te mogen zijn.
We zijn met de groep nog naar een cafe geweest om lekker KOFFIE te drinken. Ik had al 2 weken geen koffie meer gezien. HET WAS HEERLIJK! Daar had ik echt super veel zin in! Echt een mega kop besteld! Super fijn en super lekker! Verder hebben we een rustige avond gehad, aangezien we de volgende dag ook weer op pad gingen!
Want we gingen namelijk naar het Sea view Lion park. We hadden 2 auto’s gehuurd en zijn met 9 mensen die kant op gegaan. Het was 2 uur rijden naar Port Elizabeth, maar we hadden leuke auto’s en vrij nieuw. Bij aankomst wist ik niet zo goed wat de bedoeling was, dus wel heel erg benieuwd. Maar we gingen dus met de eigen auto’s door het park rijden. De dieren lopen los rond. Zebra’s, giraffe en nog heel veel meer. Echt heel mooi om te zien. Je kunt ze bijna aanraken vanuit het auto raampje. Na een stuk rijden kwamen we bij de tijgers en leeuwen. We hebben daar eerst nog even wat gegeten, want er zat een restaurantje bij. Je kon met die leeuwen en tijgers knuffelen als je het wilt. Maar ik heb ervoor gekozen om het niet te doen. Ik vond het zielig voor die dieren. Ze raakten een beetje overstuur, wanneer er mensen in de kooien kwamen. Maar de rest heeft het wel gedaan. Ze waren super enthousiast. En het zag er ook heel lief uit. Maar heb daar expres voor gekozen om het niet te doen.
Rond 5uur zijn we terug gereden en zijn we nog heerlijk uit eten geweest met de groep. Was echt een super gezellige dag. Afgesloten met spare ribs :D. Wat een top dag!

  • 23 Februari 2014 - 18:50

    Willy:

    hey irene,

    al weer zo'n mooi verslag. wat maak je veel mee en wat kun je daar leuk over " vertellen" .
    Ik vind je ook stoer dat je zo goed weet wat je wel en niet wilt. Goed hoor! We zijn vanmorgen bij Opa en Oma geweest en daar waren Corien en Johan en je ouders ook. Dus ik heb de filmpjes gezien van het afscheid op Schiphol, maar ook met kinderen onderweg in Z. Afrika. dat gaf een mooi beeld!
    Ben je nu echt bruin geworden of alleen maar heeeeel rood en ga je lekker vervellen.....
    Ik ( wij) willen later als we groot zijn :) ook graag een keer naar Zuid Afrika. Een aantal kennissen van ons zijn daar ook geweest en hebben ons enthousiast gemaakt. En jouw verhalen dragen daar ook aan bij. Super bedankt voor het leuke verslag en een fijne week maar weer! liefs, Willy

  • 23 Februari 2014 - 20:17

    Opa En Oma:

    Lieve Irene
    Wat heb je weer veel beleefd deze week en wat is het leuk dat je er elke keer zo'n mooi verslag van maakt.
    Ik heb het weer gekopieerd en vergroot en uitgeprint, nu kan Opa het ook lezen en bewaar ik al de verslagen in een map.Ook wij hebben de foto's op de telefoon van je vader gezien, maar als je weer thuis bent heb je natuurlijk nog veel meer foto's en kunnen we daarvan genieten.Het was erg gezellig vanmorgen, maar wel vreemd niet één kleinkind was erbij. Gelukkig kwam Erik later nog, maar toe gingen de ouderen allemaal weer weg en bleef Erik alleen over en hebben we nog gezellig met hem zitten kletsen.
    Het wordt een spannende week voor jullie nu jullie je opdrachten en les moeten gaan geven. Veel succes en dan maar weer tot je volgende verslag.
    Wees voorzichtig en liefs van Opa en Oma

  • 23 Februari 2014 - 20:26

    Henk En Rigt:

    Lieve Irene,
    Wat weer een mooi verslag, je houdt ons goed op de hoogte.
    Zal lekker voelen dat verbranden, sterkte daarmee.
    Ja, dan zijn ons ouderen toch beter af, al denken wij daar ook wel eens anders over. Fijn te merken dat je niet van je principe afwijkt. In een eerder verslag schreef je "geen aapjes kijken" en nu weer, dat het niet de natuur is van leeuwen en tijgers om te knuffelen. En met de Engelse taal gaat het helemaal goed komen, merk aan je verslagen dat je overal voor 200% in gaat, dus komt goed. Zien uit naar je volgende verslag.
    Groetjes uit Harlingen.

  • 24 Februari 2014 - 15:54

    Sandra:

    Heej mop,

    Wat weer een leuk verhaaltje. Je houdt me al goed op de hoogte via de app, maar het blijft leuk om te lezen. En niet weer zeggen dat je niet kunt schrijven. Oké? Okééé.
    Ik ben trots op jou. Wat je allemaal doet en dat je vast houdt aan je eigen normen en waarden. En daarmee de dieren in hun waarde laat. Topper. Ik weet dat je het ook een beetje voor mij gedaan hebt. Dankjewel,

    Dat Engels van jou dat komt ook wel goed. Zet 'm op. En keep up the good work my dear.

    Dikke tút

  • 03 Maart 2014 - 19:57

    Margriet:

    Lieve Irene,

    Wat heb je weer een mooi verslag geschreven. Ik vind het elke keer weer leuk om het verslag te lezen. We krijgen zo een goed beeld van wat je allemaal doet.
    Ik reageer een beetje laat op je bericht omdat we op wintersport zijn geweest. Wij hebben ook mooi weer gehad en zijn ook bruin geworden, alleen ons hoofd dan. Je moet wel uit kijken met de zon. Wat een belevenis om zo door een park te rijden met wilde dieren.
    Je krijgt het dus nu wat drukker met je project en lessen.
    Ik zie alweer uit naar je volgende verslag. Veel plezier maar weer en geniet van alle leuke dingen die je daar doet.
    Liefs margriet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Voor mijn studie, ga ik 5 maanden studeren in Zuid Afrika!

Actief sinds 27 Dec. 2013
Verslag gelezen: 859
Totaal aantal bezoekers 7521

Voorgaande reizen:

07 Februari 2014 - 06 Juli 2014

Zuid Afrika 2014

Landen bezocht: